W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wróć

DOŚ.525.3.2025 - Otwarty konkurs ofert na wsparcie realizacji zadania publicznego Gminy Zbuczyn w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego ...

RSS

OGŁOSZENIE OTWARTEGO KONKURSU OFERT
Wójt Gminy Zbuczyn ogłasza otwarty konkurs ofert na wsparcie realizacji zadania publicznego w 2026 r. w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego pod nazwą „Organizacja działań edukacyjno-przyrodniczych z zakresu ochrony środowiska, dziedzictwa przyrodniczego oraz dobrostanu zwierząt”.

I.       Rodzaj zadania i wysokość środków przeznaczonych na ich realizację. 

1.        Zlecenie realizacji zadania publicznego nastąpi w formie wsparcia wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji. 

2.        Szczegółowe informacje dotyczące zadania.

1)      Nazwa zadania konkursowego: „Organizacja działań edukacyjno-przyrodniczych z zakresu ochrony środowiska, dziedzictwa przyrodniczego oraz dobrostanu zwierząt”.
2)     Forma realizacji zadania: wsparcie wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji.

3)      Cele zadania:
1)      kształtowanie postaw proekologicznych oraz odpowiedzialności za środowisko naturalne poprzez edukację mieszkańców Gminy Zbuczyn, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony gatunków charakterystycznych dla regionu, w tym bociana białego, jako symbolu lokalnego dziedzictwa przyrodniczego,
2)      upowszechnianie wiedzy z zakresu ochrony zwierząt i bioróżnorodności poprzez organizację warsztatów, zajęć terenowych i działań edukacyjnych, mających na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat roli bociana w ekosystemie oraz potrzeby jego ochrony, poprawę zdolności pamięciowych, poszerzanie wyobraźni, 
3)      aktywizacja i integracja społeczności lokalnej wokół wspólnych działań promujących ochronę środowiska i przyrody ożywionej, z uwzględnieniem międzypokoleniowego charakteru działań oraz zaangażowania mieszkańców w tworzenia domu bociana w Gminie Zbuczyn.

3.      Opis zadania: 
1)      zadanie obejmuje organizację działań edukacyjno-przyrodniczych z zakresu ochrony środowiska, dziedzictwa przyrodniczego oraz dobrostanu zwierząt, skierowanych do dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów z terenu Gminy Zbuczyn;
2)      zadanie realizowane będzie w formie warsztatów, spotkań edukacyjnych, zajęć terenowych, wycieczek oraz innych form aktywności o charakterze integracyjnym i edukacyjnym, z uwzględnieniem różnych grup wiekowych;
3)      zakres działań będzie obejmował m.in. tematy związane z ochroną środowiska, bioróżnorodnością, ochroną zwierząt, znaczeniem dziedzictwa przyrodniczego oraz promowaniem postaw proekologicznych w codziennym życiu;
4)      w ramach zadania możliwe jest prowadzenie zajęć stacjonarnych oraz terenowych w różnych lokalizacjach na terenie Gminy Zbuczyn, z uwzględnieniem miejsc o szczególnym znaczeniu przyrodniczym lub edukacyjnym;  
5)      oferent w pkt. III 3 oferty zobowiązany jest do przedstawienia planowanej liczby odbiorców zadania oraz harmonogramu i opisu planowanych działań; 

4.      Oczekiwania dotyczące realizacji zadania:
a) oferent w pkt. III 3 oferty przedstawi szczegółowy scenariusz lub konspekt proponowanych działań, w tym programów edukacyjnych z zakresu ochrony środowiska, ochrony zwierząt oraz dziedzictwa przyrodniczego,
b) zakres planowanych działań powinien być zgodny z wcześniej zdiagnozowanymi potrzebami mieszkańców gminy, w tym dzieci, młodzieży, dorosłych oraz seniorów (diagnoza powinna być zawarta w treści złożonej oferty), 
c) osoby prowadzące zajęcia w ramach zadania powinny posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie w realizacji działań edukacyjnych i przyrodniczych,
d) dodatkowo punktowana przy realizacji zadania będzie współpraca z podmiotami z terenu Gminy Zbuczyn, takimi jak: jednostki OSP, koła gospodyń wiejskich, Gminny Ośrodek Kultury w Zbuczynie, szkoły, biblioteki oraz inne organizacje pozarządowe, 

e) działania realizowane w ramach zadania powinny sprzyjać integracji międzypokoleniowej, aktywizacji lokalnej społeczności oraz promowaniu postaw proekologicznych.
 
5.      W ofercie można określić sposób weryfikacji osiąganych rezultatów w następujących obszarach, np.:
a) liczba dni realizacji zadania
b) liczba przeprowadzonych warsztatów, zajęć terenowych, wycieczek edukacyjnych oraz innych form aktywności o charakterze proekologicznym,
c) liczba działań integrujących różne grupy wiekowe wokół tematyki przyrodniczej
i ekologicznej.


6.      Oferent zobowiązany jest do wskazania czynników ryzyka mających wpływ na realizację zadania publicznego.  
7.      Środki przeznaczone na realizację zadania: 16 000,00 zł.
8.      Przy wykonywaniu zadania publicznego należy kierować się zasadą równości,
w szczególności dbać o równe traktowanie wszystkich uczestników zadania publicznego.


II.    Zasady przyznawania dotacji.

1.      Zasady przyznawania dotacji na realizację zadania określają przepisy:

1)      ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego 
i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1338); 

2)      ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1483).

2.      W otwartym konkursie ofert mogą uczestniczyć organizacje pozarządowe oraz inne podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które łącznie spełniają następujące warunki:

a)    zamierzają realizować zadanie na rzecz mieszkańców Gminy Zbuczyn;

b)   zamierzają prowadzić zajęcia stacjonarnie na terenie Gminy Zbuczyn;

c)    prowadzą działalność statutową w dziedzinie objętej konkursem; 

d)   dysponują kadrą zdolną do realizacji zadania.

3.      Na realizację zadania Wójt Gminy Zbuczyn przyznaje dotację celową poprzez podpisanie umowy z podmiotem wyłonionym w konkursie ofert.

4.      Środki pochodzące z dotacji nie mogą być wykorzystane na finansowanie:

a)    przedsięwzięcia, które jest dofinansowywane z budżetu Gminy lub jego funduszy celowych na podstawie odrębnych przepisów,

b)   pokrycia deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć,

c)    działalności gospodarczej podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego,

d)   działalności politycznej lub religijnej.

5.      Wójt Gminy Zbuczyn może odmówić podmiotowi wyłonionemu w konkursie przyznania dotacji i podpisania umowy w przypadku, gdy okaże się że Podmiot lub jego reprezentanci utracą zdolność do czynności prawnych, zostaną ujawnione nieznane wcześniej okoliczności podważające wiarygodność merytoryczną lub finansową oferenta.

6.      Złożenie oferty nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.

7.      Jeden oferent może złożyć jedną ofertę.

 

III. Termin i warunki realizacji zadania:

1.      Termin realizacji zadania od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r.

2.      Realizacja zadania odbywa się z najwyższą starannością, zgodnie z zawartą umową oraz obowiązującymi standardami i przepisami, w zakresie opisanym w ofercie. 

3.      Oferent zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji potwierdzającej przebieg i zakres realizowanych działań, w tym list obecności uczestników, dokumentacji fotograficznej oraz innych materiałów potwierdzających wykonanie zadania.  

4.      Oferent ma obowiązek złożenia sprawozdania z realizacji zadania publicznego, zgodnie z wymogami określonymi w umowie oraz przepisami wykonawczymi do ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.  

5.      Oferent zobowiązany jest do realizacji zadania z uwzględnieniem przepisów ustawy Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej z dnia 29 lipca 2005 r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1673), w szczególności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom zadania, w tym dzieciom i młodzieży, oraz stosowania odpowiednich procedur w przypadku podejrzenia wystąpienia przemocy. 

 

IV. Termin, sposób i miejsce składania ofert:

1.       Ofertę, na druku zgodnym ze wzorem określonym w aktualnym rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań, należy złożyć w Generatorze Wniosków Witkac dostępnym pod adresem https://www.witkac.pl. od dnia 4 grudnia 2025 r. do dnia 29  grudnia 2025 roku do godz. 15:00.

2.      Oferty złożone w Generatorze Wniosków nie mogą być uzupełniane ani anulowane. W przypadku chęci wycofania oferty złożonej w Generatorze Wniosków, należy dostarczyć na sekretariat Urzędu Gminy Zbuczyn  podpisane przez osoby upoważnione oświadczenie o wycofaniu oferty.

3.      Przed złożeniem oferty w Generatorze Wniosków pracownicy Wydziału Doradztwa i Ochrony Środowiska udzielają oferentom stosownych wyjaśnień, dotyczących konkursu oraz wymogów. 

 

V. Termin, tryb i kryteria stosowane przy dokonaniu wyboru oferty:

1.      Ostateczne rozstrzygnięcie konkursu nastąpi nie później, niż w ciągu 14 dni od terminu składania ofert, określonego w niniejszym ogłoszeniu.

2.      Oferty rozpatrywane będą pod względem spełnienia warunków określonych w art. 15
ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ocenie podlegać będzie:

a)    możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową, 

b)   kalkulacja kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania,

c)    proponowana jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja pozarządowa będzie realizować zadanie publiczne,

d)   planowany przez organizację pozarządową udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego,

e)    planowany przez organizację pozarządową wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków,

f)    realizacja zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji pozarządowej, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.

3.      Oferent zobowiązany jest w terminie do 10 dni roboczych od daty otrzymania powiadomienia o przyznaniu dotacji przesłać informację o przyjęciu bądź nieprzyjęciu dotacji wraz z podaniem terminu przesłania dokumentów niezbędnych do przygotowania projektu umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego, w tym:

a)    prawidłowo podpisane oświadczenie przyjęcia dotacji (za prawidłowe zostaną uznane podpisy z pieczęcią imienną, a w przypadku braku pieczątki – czytelny podpis lub wydruk imienia i nazwiska opatrzony podpisem, umożliwiający weryfikację osób podpisujących oświadczenie zgodnie z Krajowym Rejestrem Sądowym, aktualnym wyciągiem z innego rejestru lub ewidencji, ewentualnie inny dokument potwierdzający status prawny oferenta. Złożenie jedynie parafy nie jest wystarczające do uznania, iż oświadczenie zostało prawidłowo podpisane).

b)   zaktualizowanej oferty, stanowiącej załącznik do umowy, potwierdzenia aktualności danych oferenta zawartych w ofercie, niezbędnych do przygotowania umowy. 

4.      Nieprzesłanie informacji oraz dokumentów, o których mowa w ust. 3, może być tożsame z nieprzyjęciem dotacji przez oferenta. Istnieje możliwość przesunięcia terminu złożenia dokumentów po uzyskaniu zgody Wójta Gminy Zbuczyn.

5.      Zapewnianie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Obowiązkiem każdej organizacji pozarządowej realizującego zadanie publiczne finansowane ze środków dotacji jest zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Dostępność musi być zapewniona co najmniej w minimalnym wymiarze, o którym mowa w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.  Dotyczy to także stron internetowych i aplikacji jakie będą wykorzystane do realizacji zadania, które spełniają wymagania określone w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. W indywidualnym przypadku, jeżeli organizacja nie jest w stanie, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami w zakresie, o którym mowa w art. 6 ustawy o dostępności, podmiot ten jest obowiązany zapewnić takiej osobie dostęp alternatywny.  Rekomendujemy opisanie w składanej ofercie realizacji zadania publicznego w jaki sposób zostanie zapewniona dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami w wymiarze architektonicznym, cyfrowym i informacyjno-komunikacyjnym, a także ewentualnie dostęp alternatywny.

6.      Wyniki konkursu zostaną podane na stronie internetowej, tablicy ogłoszeń oraz 
w Biuletynie Informacji Publicznej.

 

VI. Zasady przyznawania dotacji:

1)      Zlecenie organizacji pozarządowej realizacji zadania odbędzie się na podstawie zawartej z tą organizacją umowy na realizację tego zadania. 

2)      Dopuszcza się dokonywanie przesunięć pomiędzy poszczególnymi pozycjami kosztów, określonymi w kalkulacji przewidywanych kosztów, do 20% ich wartości. 

 

VII. Informacja o zrealizowanych przez Gminę Zbuczyn w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3   ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

 


Planowana kwota dotacji w 2026 r. - 16000 zł
Wysokość środków przekazanych na podobne zadanie w 2025 r. - 16000 zł
Organizacja działań edukacyjno-przyrodniczych z zakresu ochrony środowiska, dziedzictwa przyrodniczego oraz dobrostanu zwierząt

Obowiązek informacyjny w związku z przetwarzaniem danych osobowych – konkurs ofert:

1.      Administratorem danych osobowych jest Wójt Gminy Zbuczyn (dalej: „ADMINISTRATOR”), z siedzibą: ul. Jana Pawła II 1, 08-106 Zbuczyn. Z Administratorem można się kontaktować pisemnie, za pomocą poczty tradycyjnej na adres: ul. Jana Pawła II 1, 08-106 Zbuczyn, lub drogą mailową: ug@zbuczyn.pl.

2.      Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować 
pod adresem mailowym: iod@zbuczyn.pl.

3.      Dane osobowe są przetwarzane na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
 i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
 w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie.

4.      Przetwarzanie danych odbywa się w celu przeprowadzenia otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego Gminy Zbuczyn – art. 6 ust. 1 lit. b, c, e RODO - dane będą przetwarzane przez okres 5 lat od roku następnego, w którym było przeprowadzone postępowanie konkursowe.

5.      Dane osobowe nie pochodzą od stron trzecich.

6.      Administrator nie zamierza przekazywać danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.

7.      Administrator nie zamierza przekazywać danych osobowych, a jeżeli musiałoby to nastąpić, 
to tylko na podstawie przepisów prawa lub umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, w szczególności do dostawców systemów informatycznych np. home.pl, Witkac.

8.      Osoba, której dane dotyczą ma prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz o prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.

9.      Skargę na działania Administratora można wnieść do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

10.  Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale ich nie podanie spowoduje brak możliwości wzięcia udziału w postępowaniu.

11.  Administrator nie przewiduje zautomatyzowanego podejmowania decyzji.

 

Załączniki:

Zarządzenie nr 124/2025
pdf, 220 kB
Odpowiedzialny za treść: Sławomir Smolak
Wytworzył: Sławomir Smolak
Data wytworzenia: 02.12.2025
Opublikował w BIP: Sławomir Smolak
Data opublikowania: 02.12.2025 15:35
Liczba pobrań: 0
Odpowiedzialny za treść: Sławomir Smolak
Wytworzył: Sławomir Smolak
Data wytworzenia: 02.12.2025
Opublikował w BIP: Sławomir Smolak
Data opublikowania: 02.12.2025 15:35
Liczba wyświetleń: 5

Przepraszamy, funkcjonalność tymczasowo niedostępna.