W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Informacja Wójta Gminy Zbuczyn z dnia 31 maja 2023 r. Dotycząca wyborów ławników na kadencję 2024-2027

RSS
Z dniem 30 czerwca 2023 roku upływa termin zgłaszania kandydatów na ławników do sądów powszechnych. Prezes Sądu Okręgowego w Siedlcach zwrócił się do Rady Gminy Zbuczyn o dokonanie naboru kandydatów na ławników do:
- Sądu Okręgowego w Siedlcach - 1 ławnik.
Kandydatów na ławników mogą zgłaszać Radzie Gminy Zbuczyn:
- prezesi właściwych sądów,
- stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, zarejestrowane na podstawie przepisów prawa, z wyłączeniem partii politycznych,
- co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy Zbuczyn.
ŁAWNIKIEM MOŻE BYĆ WYBRANY TEN, KTO:
• posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
• jest nieskazitelnego charakteru,
• ukończył 30 lat i nie przekroczył 70 lat,
• jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania co najmniej od roku,
• jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika,
• posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe.
ŁAWNIKAMI NIE MOGĄ BYĆ:
• osoby zatrudnione w sądach powszechnych, innych sądach oraz w prokuraturze,
• osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego,
• funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń,
• adwokaci i aplikanci adwokaccy, radcy prawni i aplikanci radcowscy,
• duchowni,
• żołnierze w czynnej służbie wojskowej, funkcjonariusze Służby Więziennej,
• radni gminy, powiatu i województwa.
Nie można być ławnikiem jednocześnie w więcej niż jednym sądzie.
Zgłoszenia kandydatów dokonuje się na karcie zgłoszeniowej, którą można pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości www.ms.gov.pl lub ze strony internetowej Urzędu Gminy Zbuczyn https://www.e-bip.pl/Start/50 , a także w wersji papierowej w Urzędzie Gminy Zbuczyn, ul. Jana Pawła II 1, 08-106 Zbuczyn, pokój nr 17 w godzinach pracy urzędu.
Do karty zgłoszenia kandydat ma obowiązek załączyć:
1) dwa zdjęcia zgodne z wymogami stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego;
2) informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą zgłaszanej osoby; koszt opłaty za wydanie informacji z KRS ponosi Skarb Państwa, w związku z tym, osoba musi zgłosić się do podmiotu zgłaszającego o wydanie oświadczenia.
3) oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
4) oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona ani zawieszona;
5) zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2527), stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika -koszt opłaty ponosi kandydat;
Dodatkowo:
1) Do zgłoszenia kandydata na ławnika przez grupę pięćdziesięciu obywateli dołącza się:
- listę osób zgłaszających kandydata wraz z podaniem ich imienia/imion, nazwiska, numeru PESEL, miejsca stałego zamieszkania z własnoręcznym podpisem każdej z tych osób. Osobą uprawnioną do składania wyjaśnień w sprawie zgłoszenia kandydata jest osoba, której nazwisko zostało umieszczone jako pierwsze na liście ( art. 162 § 6 u.s.p.).
Wymienione wyżej dokumenty powinny być opatrzone datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed datą zgłoszenia ( art. 162 § 5 u.s.p.).
Do zgłoszenia kandydata na ławnika przez stowarzyszenie, inną organizację społeczną lub zawodową, zarejestrowaną na podstawie przepisów prawa, należy dołączyć:
- aktualny odpis Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis do innego właściwego rejestru lub ewidencji (art. 162§ 3 u.s.p) Koszt opłaty ponosi Skarb Państwa.
Odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis organizacji społecznej lub zawodowej do właściwego rejestru lub ewidencji powinny mieć datę nie wcześniejszą niż trzy miesiące przed dniem zgłoszenia ( art. 162 § 5 u.s.p.).
Kartę zgłoszenia wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami należy złożyć do Rady Gminy Zbuczyn za pośrednictwem Urzędu Gminy Zbuczyn, ul. Jana Pawła II 1, 08-106 Zbuczyn, w godz. urzędowania, w zamkniętej kopercie z adnotacją:
„Rada Gminy Zbuczyn Zgłoszenie kandydata na ławnika w kadencji 2024 -2027”
Termin zgłaszania kandydatów na ławników upływa 30 czerwca 2023 roku.
Zgłoszenia kandydatów, które wpłynęły do Rady Gminy po upływie tego terminu, a także zgłoszenia, które nie spełniają wymagań formalnych, pozostawia się bez dalszego biegu.
Przywrócenie terminu do zgłoszenia kandydatów jest niedopuszczalne.
Wszelkich informacji na temat wyborów ławników udzielają pracownicy Urzędu Gminy Zbuczyn:
1) Joanna Skolimowska-Szpura - Sekretarz Gminy pok. 16, pod nr telefonu (25) 641-63-90 wew. 16,
2) Elżbieta Trochimiak pok. 17, pod nr telefonu (25) 641-63-90 wew. 17.
Załączniki:
1) Wzór karty zgłoszenia kandydata na ławnika;
2) Wzór oświadczenia kandydata na ławnika;
3) Wzór oświadczenia do przedłożenia w KRK o zwolnienie z obowiązku opłaty (przez pierwszą osobę z listy 50 obywateli);
4) Wzór oświadczenia do przedłożenia w KRK o zwolnienie z obowiązku opłaty (przez osobę reprezentującą podmiot uprawniony do zgłoszenia kandydata);
5) Wzór oświadczenia o zwolnieniu z opłaty za wydanie informacji z KRK albo odpisu lub zaświadczenia potwierdzającego wpis do innego właściwego rejestru lub ewidencji;
6) Wzór listy 50 osób zgłaszających kandydata na ławnika.

Załączniki:

Wytworzył: Paweł Wiśniewski
Data wytworzenia: 05.06.2023
Opublikował w BIP: Paweł Wiśniewski
Data opublikowania: 05.06.2023 09:31
Ostatnio zaktualizował: Paweł Wiśniewski
Data ostatniej aktualizacji: 05.06.2023 09:36
Liczba pobrań: 37
Wytworzył: Paweł Wiśniewski
Data wytworzenia: 05.06.2023
Opublikował w BIP: Paweł Wiśniewski
Data opublikowania: 05.06.2023 09:31
Ostatnio zaktualizował: Paweł Wiśniewski
Data ostatniej aktualizacji: 05.06.2023 09:36
Liczba pobrań: 39
Wytworzył: Paweł Wiśniewski
Data wytworzenia: 05.06.2023
Opublikował w BIP: Paweł Wiśniewski
Data opublikowania: 05.06.2023 09:31
Ostatnio zaktualizował: Paweł Wiśniewski
Data ostatniej aktualizacji: 05.06.2023 09:36
Liczba pobrań: 38
Wytworzył: Paweł Wiśniewski
Data wytworzenia: 05.06.2023
Opublikował w BIP: Paweł Wiśniewski
Data opublikowania: 05.06.2023 09:31
Ostatnio zaktualizował: Paweł Wiśniewski
Data ostatniej aktualizacji: 05.06.2023 09:36
Liczba pobrań: 34
Wytworzył: Paweł Wiśniewski
Data wytworzenia: 05.06.2023
Opublikował w BIP: Paweł Wiśniewski
Data opublikowania: 05.06.2023 09:31
Ostatnio zaktualizował: Paweł Wiśniewski
Data ostatniej aktualizacji: 05.06.2023 09:36
Liczba pobrań: 38
Wytworzył: Paweł Wiśniewski
Data wytworzenia: 05.06.2023
Opublikował w BIP: Paweł Wiśniewski
Data opublikowania: 05.06.2023 09:31
Liczba pobrań: 40
Wytworzył: Paweł Wiśniewski
Data wytworzenia: 05.06.2023
Opublikował w BIP: Paweł Wiśniewski
Data opublikowania: 05.06.2023 09:31
Ostatnio zaktualizował: Paweł Wiśniewski
Data ostatniej aktualizacji: 05.06.2023 09:38
Liczba pobrań: 36
Karta zgłoszenia kandydata
pdf, 306 kB
Wytworzył: Paweł Wiśniewski
Data wytworzenia: 05.06.2023
Opublikował w BIP: Paweł Wiśniewski
Data opublikowania: 05.06.2023 09:31
Ostatnio zaktualizował: Paweł Wiśniewski
Data ostatniej aktualizacji: 05.06.2023 09:36
Liczba pobrań: 40
Wytworzył: Paweł Wiśniewski
Data wytworzenia: 05.06.2023
Opublikował w BIP: Paweł Wiśniewski
Data opublikowania: 05.06.2023 09:35
Ostatnio zaktualizował: Paweł Wiśniewski
Data ostatniej aktualizacji: 05.06.2023 09:43
Liczba wyświetleń: 221
Drukuj Zapisz do PDF
wersje

Przepraszamy, funkcjonalność tymczasowo niedostępna.